Szukaj
2018-06-12

Stale

Problemy z fuzją ThyssenKrupp i Tata Steel

Związki zawodowe z Tata Steel Europe twierdzą, że nie są przekonane odnośnie do warunków połączenia z ThyssenKrupp Steel Europe. Narasta ryzyko, że zapowiadana fuzja obydwu stalowych firm może zostać opóźniona, lub nawet całkowicie storpedowana.

Według związkowców z Tata Steel Europe wiele punktów umowy, której skutkiem ma być fuzja obydwu przedsiębiorstw jest wciąż nieuzgodnionych. Nie wiadomo np. jaką ostatecznie strategię przyjmie nowa firma. Problemem staje się też wycena przedsiębiorstw. Od września 2017 r., kiedy ogłoszono po raz pierwszy plany fuzji obydwu firm zysk EBITDA ThyssenKrupp Steel Europe zwiększył się o jedną trzecią, podczas gdy EBITDA Tata Steel Europe obniżyła się w tym czasie o około 20 proc. r./r. Z tego powodu aktualna wartość ThyssenKrupp Steel Europe może być o około 3 mld euro wyższa niż w czasie ustalania ramowych warunków fuzji. Pojawiły się sugestie, że z tego powodu strona niemiecka powinna wnieść do nowego joint venture – poza aktywami – także więcej zadłużenia. Przedstawiciele ThyssenKrupp nie odnieśli się jednak dotąd do tej sprawy.

Związkowcy z Tata Steel sugerują, że warunkiem ich zgody na fuzję jest ogłoszenie moratorium na zwolnienia pracowników z hut należących do Tata Steel Europe do 2022 r. (kilka miesięcy temu wskazywano, że decyzje o likwidacji wybranych oddziałów produkcyjnych zapadną już w 2020 r.). Związki sprzeciwiają się także sprzedaży należącej do grupy Tata Steel firmy Cogent zajmującej się produkcją stali do zastosowań w energetyce.

O problemach z fuzją rozmawiać będą 13 czerwca na specjalnym posiedzeniu członkowie rady nadzorczej ThyssenKrupp Steel Europe. W ub.r. przedstawiono harmonogram połączenia ThyssenKrupp Steel Europe i Tata Steel Europe. Wynikało z niego, że wszystkie kluczowe parametry połączenia firm zostaną ustalone do końca czerwca 2018 r.